Begeleiding & Ondersteuning

Iedere leerling verdient de beste begeleiding tijdens zijn of haar schoolcarrière. Bij ons begint deze begeleiding bij de mentor. In de brugklas hebben de leerlingen twee mentoren die hen wegwijs maken op school en de leerlingen uiteraard helpen met plannen en organiseren en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Twee keer per jaar presenteert de leerling zijn of haar voortgang aan de mentor en de ouders/verzorgers bij het driehoeksgesprek.

Leerlingen die extra begeleiding nodig hebben, zitten goed op het Da Vinci College. We hebben namelijk een breed ondersteuningsteam dat leerlingen extra kan begeleiding bieden. Dit kan bijvoorbeeld op het gebied van plannen & organiseren zijn, maar ook in de richting van remedial teaching of schoolmaatschappelijk werk.

Ondersteuningsaanbod

Training Planning & Organisatie

Training hoe om te gaan met faalangst

Remedial Teaching Rekenen

Begeleiding leerlingbegeleider

Remedial Teaching Lezen

Begeleiding vanuit schoolpsycholoog

Ondersteuning voor dyslectische leerlingen

Begeleiding m.b.t. verzuim

Ondersteuningsteam

Het ondersteuningsteam bestaat uit leerlingbegeleiders, de schoolmaatschappelijk werker en deskundigen op het gebied van dyslexie en remedial teaching. Het ondersteuningsteam wordt geleid door de ondersteuningscoördinator. Bij ons op school is dat mevrouw Van Teulingen. Het daadwerkelijk in werking laten treden van de ondersteuning verloopt via de ondersteuningscoördinator.

Afwezigheid en verzuim
Bij ons op school is de heer Van Baar onze verzuimcoördinator. Hij handelt absenties af en vangt leerlingen op die uit de les zijn verwijderd. Met deze leerlingen wordt het gesprek met de docent voorbereid. In het geval van ongeoorloofde absenties moeten leerlingen de gemiste uren bij de heer Van Baar inhalen en kan een leerling opgegeven worden voor een gesprek op school met de leerplichtambtenaar. De leerplichtambtenaar is gemiddeld één keer per maand aanwezig op school om gesprekken met leerlingen te voeren. Deze gesprekken zijn preventief van aard en dienen ter voorkoming van verder ongeoorloofd verzuim.

Maatwerk

Ieder kind is uniek en daarom vinden wij het belangrijk om maatwerk te kunnen bieden aan onze leerlingen. Uiteraard gaat dit in goed overleg en moet dit ook passen binnen de kaders en roosters van onze school. Hieronder staat een aantal voorbeelden waarbij maatwerk vaak mogelijk is.

  • Een leerling is heel goed in een bepaald vak en kan dit vak eerder afsluiten of op een ander niveau volgen.
  • Een leerling sport op hoog niveau en kan hierdoor een aantal lessen missen.
  • Leerlingen uit groep 7 of 8 met zeer goede resultaten volgen alvast een aantal vakken bij ons op school.
  • Leerlingen die goed presteren op het VWO, kunnen alvast masterclasses volgen op de Vrije Universiteit Amsterdam.
  • Leerlingen kunnen bij ons een extra keuzevak kiezen in de bovenbouw.